4-5 May ● 2012 ● Aarhus ● Denmark

Tyskerne kommer – og en masse andre

Tyskerne kommer – og en masse andre

SPOT Festival øger igen i år antallet af branche- og mediefolk fra Europas største musikmarked, Tyskland: Op mod 140 personer rejser til Aarhus fra vores store nabo i syd. Men den øgede internationale interesse for SPOT kan ses på flere fronter, hvor langt over 300 repræsentanter fra væsentlige udenlandske medier, pladeselskaber, bookingbureauer, festivaler etc. har meldt deres ankomst.

De kommer hertil i busser fra Köln, Berlin og Hamburg: Op mod 140 repræsentanter fra den store tyske musik- og medieindustri vil være til årets udgave af SPOT (og der har på et tidspunkt været venteliste for at komme med). Det er en fordobling i forhold til de ca. 70, der drog hertil 2011, et tal, der i sig selv var et kvantespring i forhold til 2010.

Interessen passer som fod i hose med den øgede indsats, der i disse år gøres fra såvel SPOT Festivalen som MXD – Music Export Denmark på det tyske marked – et marked hvor navne som Aura, Volbeat, Medina etc. har gjort sig godt på det seneste, og hvor SPOT og MXD i fællesskab også har øget SPOT On Denmark-eksportfremstødene gennem den seneste tid. Seneste ved at føje Köln til indsatsområderne. (Læs mere om den tyske interesse for SPOT og dansk musik her).

At SPOT nu for tredje år i træk kan bryste sig af at have over 300 internationale gæster, skyldes dels en vedholdende stor interesse for dansk musik – dels SPOT Festivalens og MXD’s intensive kommunikations- og invitationsarbejde, som foregår året rundt: ved de særskilte eksport-fremstød, ved diverse musikbranchemesser, og ikke mindst den daglige personlige kontakt. Og så skal viljen til at få pengene til at strække langt heller ikke undervurderes: Ud over busser fra Köln og Berlin stiger hollandsk, belgisk og luxemborgsk branche og medier på en SPOT-bus, der kører Bruxelles-Aarhus tur-retur.

I forhold til SPOT Festival 2012 medfører det, at følgende bemærkelsesværdige eksempler på besøgende kan fremdrages:

Medier:
Le Monde – den væsentligste fransksprogede avis – og Liberation (Frankrig), El Mundo og TV Espana (Spanien), RTL (Luxemburg), Radiostationen Eins Live (Köln), Wired Magazine og Intro Magazine (Tyskland – Intro er landets største ), Mojo Magazine (England), orf.at (Østrig største site) m.v.

Festivaler:
Euroconic Festivalen (Holland), Reeperbahn Festivalen (Hamborg), c/o Pop (Köln), Øya (Norge), Montreux Jazz Festival (Schweiz), Exit Festival (Serbien), les Eurockéennes (Frankrig), m.v.
Pladeselskaber:
Domino (UK), Secretly Canadian og Warp Records (USA), Warner Music (Norge), Universal (Sverige), Morr Music, Cargo (Tyskland) og andre væsentlige internationale spillere.

Bookingagenturer:
Karsten Janke Konzertdirektion, FKP Scorpio og Headquarter (Tyskland), Friendly Fire, Mojo og Belmont (Holland), Ink (Østrig), Live Nation (Sverige), Sofa (Schweiz).

I alt skønnes besøgstallet fra international branche og medier at ende på den rigtige side af 330.

SPOT Festivalen og MXD servicerer efter bedste evne de mange gæster undervejs ved personlig kontakt og ved diverse arrangementer – mest bemærkelsesværdigt på Aarhus Rådhus fredag kl. 12.00, hvor borgmester Jacob Bundsgaard på vegne af Aarhus Byråd står for den officielle velkomst ved et arrangement, der ventes at have op mod 350 internationale som danske besøgende.