4-5 May ● 2012 ● Aarhus ● Denmark

Stort tysk rykind til SPOT – trods stigende international konkurrence

Stort tysk rykind til SPOT – trods stigende international konkurrence

SPOT Festival øger igen i år antallet af branchefolk fra Europas største musikmarked. Årets knap 140 gæster fra Tyskland er næsten en foprdobling af tallet fra 2011

I 2010 var de 46, året efter 76 og i år forventes antallet af tyske musikbranchefolk, der gæster SPOT Festivalen at stige til ca. 140.

Dansk musik har i de seneste år oplevet en bølge af popularitet fra Tyskland, der sidste år overgik England omsætningsmæssigt som værende verdens tredje største musikmarked og dermed Europas største.

Den danske succes syd for grænsen skyldes især den SPOT-aktuelle sangerinde Auras store succes, der har resulteret i en to år lang turné i Tyskland, over 300.000 solgte singler og flere førstepladser på bl.a. iTunes-listen. Og det er ikke kun Aura, der får tyskerne til at vende hovederne mod Danmark, men også vidt forskellige musikere og bands som Oh Land, Volbeat og Kellermensch har været medvirkende til, at den tyske musikbranche nu for alvor har fået smag for dansk musik. MXD – Music Export Denmarks direktør Thomas Rohde siger: – ”… vi ser ganske enkelt flere af de tyske musikkøbmænd blandt publikum, når der er dansk musik på plakaten”.

At SPOT Festival igen i år formår at øge antallet af tyske branchefolk med næsten 50 procent gør direktøren ekstra stolt. Konkurrencen er nemlig blevet intensiveret fra nabolandene, der naturligvis også ønsker del i det store tyske musikmarked.

Rohde uddyber: ”Englands position som taster-maker-marked har gennem de senere år været presset fra flere sider af. Det gælder både i relation til fremkomsten af nye medier, hvor fx blogs og sociale medier er blevet vigtige meningsdannere. Men det gælder også den internationale musikbranches stigende interesse for et velfungerende og købedygtigt tysk marked.”

Udover at dansk musik nyder en særlig bevågenhed i det tyske disse år, er det en naturlig prioritet for SPOT og MXD af flere årsager, fortæller Rohde. Vi har et af verdens største musikmarkeder lige ved vort dørtrin. Danske bands på tour kan trille ned over grænsen, hvorefter der er højest 200 km mellem hver større by.

SPOT og MXD har gennem de senere år således arbejdet med bl.a. at etablere SPOT On Denmark-brandet i de væsentlige musikbyer, Köln, Hamborg og Berlin – en indsats, der nu er medvirkende til, at den tyske delegation til SPOT Festival er vokset markant, mener Rohde.