USA-mareridt: Reptile Youth fanget i visumhelvede
Det SPOT-aktuelle band har fået en bureaukratisk ørefigen og en stor økonomisk lussing på 45.000 kroner efter at have mistet chancen for at spille på den netop overståede South By SouthWest-festival.
For et ungt håbefuldt band kan ansøgningsproceduren om midlertidigt amerikansk arbejdsvisum være en kold spand vand i ansigtet. I sidste uge måtte SPOT-aktuelle Reptile Youth aflyse deres optræden ved den eftertragtede branchefestival South By Southwest (SXSW) i Austin, Texas, efter at deres ansøgning om midlertidig arbejdstilladelse trak så længe ud, at det til sidst var for sent.
Det har betydet meget store udgifter for det unge upcoming band, der både har betalt flybilletter, hotel i USA, lydmand, foruden de honorarer og gebyrer bandet har givet amerikanske visumadvokater og den danske ambassade for behandling af deres ansøgning. Og alt dette uden at komme af sted.
- Det har betydet en kæmpe økonomisk lussing for ingenting. For et band der ikke har nogen stor økonomi. Vi skraber alt hvad vi ejer og har sammen, for at få det her til at rulle. Vi havde tre kæmpe bookingbureauer som har vist interesse for bandet, ellers var vi aldrig taget derover. Og så er det jo hjerteskærende at skulle fortælle bandet, at de ikke kan tage af sted, siger Andreas Lemche, manager for Reptile Youth.
Visum kom halvanden dag for sent
Når et band skal søge midlertidig arbejdstilladelse, som er påkrævet – også ved ulønnede spillejobs som på South By Southwest – skal man udfylde en lang række ansøgninger ikke kun i form af informationsblanketter om alle de enkelte medlemmer, men også et omfattende presseportfolio, for at bevise, at gruppen har international “kaliber”.
Dette materiale bliver så behandlet af en tredjepart, som bandet betaler for at udføre den snørklede del af processen, nemlig at få ansøgningen godkendt ved de amerikanske immigrationsmyndigheder.
Ligesom mange andre danske bands benyttede Reptile Youth organisationen Tamizdat til at hjælpe med ansøgningen i USA, og Tamizdat mente også at kravene var opfyldt, og med utallige optrædener samt stor pressebevågenhed i ind- og udland skulle det være lige til. Bandet startede på ansøgningsarbejdet i meget god tid. Faktisk tre måneder før afrejsedatoen, men selv med så grundig forberedelse var det ikke tids nok. Deres visum gik igennem halvanden dag efter afrejsetidspunktet
Systemer taler ikke sammen
Hos Music Export Denmark (MXD), der støtter eksporten af dansk musik, er ærgrelsen ligeledes stor: – Der er nogle bands, der tager derover for tidligt, eller hvor det ikke passer med timingen af deres aktiviteter, men for Reptile Youth lå alt lige til højrebenet. Hypen af bandet kørte i overdrive. En masse af de rigtige mennesker havde tænkt sig at se dem, siger direktør for MXD, Thomas Rohde.
– Desværre har vi de sidste par år noteret et stigende antal problemer for de danske bands med at sikre visa i forbindelse med deres optræden på SXSW, siger Rohde og fortsætter: – Jeg skal understrege, at der har været en god dialog mellem MXD og den amerikanske ambassade i Danmark, men et eller andet sted er der nogle systemer, som enten ikke taler sammen eller ikke har ens mål. Og jeg kan slet ikke se, at det gavner USA’s egne interesser.
– En ting er at Reptile Youth ikke kommer til SXSW, men det kan på sigt blive et fundamentalt problem for festivalen og amerikanske musikvirksomheder, hvis de ikke kan handle med udenlandske kunstnere på amerikansk jord. I så fald forringes amerikanernes egen konkurrenceevne over for udlandet. Det giver jo slet ikke mening, når man også tænker på, at landets supermagtsstatus blandt andet er grundlagt på en effektiv eksport af landets kultur og levevis.
Andreas Lemche oplyser, at Reptile Youth nu vil prøve at arrangere nye showcase-koncerter for de personer fra bookingbureauerne, der ikke fik muligheden for at opleve dem på South By SouthWest. Men et salær på over 4000 dollars samt store personale- og rejseudgifter er gået tabt.
Det giver alt i alt et minus på den gale side af 45.000 kr. som er kastet direkte ud ad vinduet.