4-5 May ● 2012 ● Aarhus ● Denmark

THE SPOT CULTURE WEEK

THE SPOT CULTURE WEEK

Seks kreative miljøer og operatører i det midtjyske inden for mode, teater, musik, animation, spil/game og film indgår i nyt samarbejde. Målsætningen er at skabe en fremtidig præsentationsplatform, hvor man udnytter de seks respektive parters arbejdsmetoder, erfaringer og netværk til gensidig inspiration og ikke mindst nye, genrekrydsende og udviklende projekter.

De første samarbejder præsenteres allerede i forbindelse med SPOT Festivalen 3.‐5. maj 2012 (se nedenfor), men inden for ganske få år arbejdes der på et ugelangt event, THE SPOT CULTURE WEEK, hvor ovennævnte kræfter hver for sig og ikke mindst sammen præsenterer nye tiltag, co-­‐ creations, cross-­‐culture m.v. overfor og med publikum samt diverse brancher, presse m.v. Sigtet er nationalt såvel som internationalt.

I 2012
Man kan allerede få en idé om mulighederne og rækkevidden under SPOT Festivalen 3.­‐5. maj i år, hvor følgende samarbejder ser dagens lys:

  • Animerede musikvideoer:
    Fire producenter fra The Animation Workshop i Viborg går sammen med fire deltagende grupper i SPOT Festivalen 2012 om at give nye bud på animerede musikvideoer. De fire videoer præsenteres ved forskellige lejligheder i forbindelse med SPOT Festival 2012. (læs artikel her).

    Animationsvideo med SPOT-bandet My Bubba & Mi samarbejde med The Animation Workshop, Instruktør Tor Fruergaard.

    Animationsvideo med SPOT-bandet My Bubba & Mi samarbejde med The Animation Workshop, Instruktør Tor Fruergaard.

  • Teater: 6. maj, dagen hvor SPOT 2012 slutter, åbner 2012-­udgaven af scenekunst-­showcasen DANISH+. Fra 6. ­‐ 9. maj præsenteres 16 danske produktioner inden for børne-­ og ungdomsteater på engelsk for omkring 100 internationale teater­‐branche folk. I 2012 tyvstarter D+ under SPOT med forestillingen ”Run Chicken Run”, der spilles af Teatret Gruppe 38 torsdag 3. maj på deres scene i Mejlgade – og som også præsenteres flere gange under DANISH+.
  • Film: “Aarhus Short Film Challenge” er en årligt tilbagevendende konkurrence, der løber af stablen april 2012 i Aarhus. Deltagerne får syv dage til at skabe en kortfilm baseret på to emner, som findes ved lodtrækning på åbningsdagen. På den sidste dag vil kortfilmene blive bedømt af en international jury, deltagerne vil få feedback på deres film, de bedste film vil blive fremvist og vinderne vil blive præmieret. Projektet er udelukkende frivilligt baseret og faciliteres af Aarhus Film Festival og Filmby Aarhus’ talentfabrik-­‐koncept DIE ASTA, hvor hele eventen finder sted. Alle film vil blive præsenteret under SPOT i DIE ASTA med diskussioner og deltagelse fra både konkurrencedeltagere og publikum.
  • Sensorial Shopping: TEKOs Videncenter for Design & Business præsenterer projektet Sensorial Shopping, hvor målet at udvikle nye, sanselige oplevelser i butikkerne. Konceptet og rammerne for at sætte kreative og kommercielle aktører i stævne og derigennem skabe innovative, æstetiske rammer for shopping blev første gang præsenteret i november 2011.
  • Danish+ tyvstarter under SPOT og fortsætter det kultureksport- arbejdet inden for børneteaterområdet når musikfestivalen er ovre.

    Musik og crossmedia: Shareplay inviterer i samarbejde med SPOT til seminar og debat omkring musikkens rolle som sammenbindende led i koncepter og forretninger på tværs af medier. Desuden arrangeres der en match-­‐making event med det formål at få musikere til at møde indholdsproducenter af f.eks. film, tv, computerspil og animationer.

Samlet enhed:
Co-­‐creation-­‐ og crossculture-­‐projekterne – både i 2012 og fremover – skal fremstå som et samlet hele! Det skal være en oplevelse, der ikke skelner mellem de involverede kreative udtryksformer, men giver de tilstedeværende en oplevelse af én samlet enhed.

Fælles nordisk mødested for brancherne:
Indtil nu har der ikke været noget fælles mødested i Norden for de ovennævnte brancher, så ovennævnte projekter vil være unikke i deres måde at bruge SPOT-­‐platformen på – som et nyt mødested for en ligeværdig dialog mellem beslægtede brancher.

I 2013 / fremtiden
Fælles for de seks involverede kræfter i THE SPOT CULTURE WEEK er, at de alle repræsenterer og udspringer af kreative miljøer, som sætter Danmark på verdenskortet. Det er et midtjysk kraftfelt – en akse fra Herning over Viborg til Aarhus – som i positiv trods til stadighed beviser, at der er skabende miljøer uden for hovedstaden, der fremviser dansk udtryk med internationalt format og eksportpotentiale.Lige nu er berøringspunkterne mellem brancherne sporadiske, men alle er i disse år udsat for store omstillinger, når det gælder international konkurrence, digital udvikling m.v., og derfor er alle medvirkende også interesserede i sammen at udvikle og skabe nye tiltag, der dels kan gavne inden for egne felter, men som også kan skabe helt nye udtryk, co-­‐creation og kulturkrydsende projekter via den sammenlægning af kræfter, der kan give det forslidte begreb synergieffekt ny glød.

Filmby Aarhus - her produktionsbillede fra Upstairs - præsenterer alle film fra Aarhus Short Film Challenge.

Filmby Aarhus - her produktionsbillede fra Upstairs - præsenterer alle film fra Aarhus Short Film Challenge.

Centrale identitetsmarkører
Et andet fællestræk for områderne er, at alle er meget centrale identitetsmarkører – stærke, når det gælder markering af livsstil og holdninger. Den kreative og kunstneriske kerne gør, at mange vilkår deles i forhold til uddannelse, talentudvikling og vækst. Det er brancher forbundet med mange drømme, men langt fra med tilsvarende høje indtægter.Desuden er det et gennemgående faktum, at musikken i stadig højere grad bliver et centralt skæringspunkt i de fleste kreative brancher, fordi musikken umiddelbart indgår som en del af og har en særlig evne til at understøtte de øvrige branchers produkter: Film, mode, animation, teater, spil, games m.v.

Samling under SPOT 2012 – viderebygning på høstede erfaringerDerfor samlingen under SPOT Festivalen i 2012. I de dage er der masser af international kulturbranche og medier samlet i Aarhus – efterfulgt af teaterfestivalen DANISH+, som også trækker internationale kulturkøbmænd til.SPOT Festival har gennem mange år opbygget erfaring omkring metode, netværk, international opmærksomhed, tilskueropmærksomhed m.v. En platform, som det vil være naturligt at bygge videre på i forbindelse med THE SPOT CULTURE WEEK.

THE SPOT CULTURE WEEK – International first-­mover ­‐ vækstpotentiale
Fremtidsmålet er, at det er seks lige stærke, selvstændige ben og kompetencer – inden for mode/design, teater, animation, film, spil/game og musik -­‐ der bærer fremtidens SPOT CULTURE WEEK i kraft af sin innovation og nye samarbejder inden for områderne. Skabt regionalt – med globalt fokus. Og tilsammen med en kvalitet, der fortjener yderligere international bevågenhed.Danmark vil stå sig særdeles godt ved at blive foregangsland på området. Ja, vi anser det for at være af noget nær uvurderlig betydning at være international first-­‐mover i denne udvikling af vækstområder mellem de kreative erhverv.Netop vækst er et andet nøgleord.

Sensorial Shopping - skabt af TEKOs Videncenter for Design & Business.

THE SPOT CULTURE WEEK er ikke en ny Aarhus Festuge, nærmere en eksportmesse­‐platform, der med sit fokus på operatørerne i et nyt tværgående regionalt og kulturelt samarbejde kan medføre reelt økonomisk potentiale i forhold til den vækst, eksempelvis SPOT Festival og DANISH+ allerede nu skaber for det professionelle kulturmiljø via showcases, der afsætter dansk kultur til internationale kulturkøbere.Alle involverede parter arbejder i forvejen med målsætningen om at producere til et ’kommercielt marked”, og vil med samarbejdet uundgåeligt komme til at udvikle flere nye forretningsområder – med deraf følgende jobs, eksport-­‐ og andre afsætningsmuligheder.

Kædereaktionen er allerede i gang
Initiativet har allerede fået DANISH+ til tænke på at gøre showcasen til en årlig begivenhed i stedet for en biennale allerede fra 2013 -­ med en mindre to-­‐dages udgave og 7­‐10 forestillinger.
Animationsskolen og SPOT har allerede aftalt et tre-årigt samarbejde på musik/animationsområdet, som allerede næste år kan ende ud i 15-­‐20 produktioner.
SPOT og TEKO vil i fremtiden udvikle modekoncert‐begrebet, som kombinerer catwalk­‐præsentation og samarbejde mellem design og musik
‐ og i det hele taget har initiativet sat en kædereaktion af nye ideer og samarbejds­‐projekter i gang, som lægger til planerne uge for uge.
- -

AKTØRERNE:

SPOT Festival, Aarhus
Festivalen har gennem 17 år udviklet sig til det internationale brohoved for ny dansk og nordisk musik og har fungeret som internationalt springbræt for adskillige danske navne. Præsenterer hvert år de nye strømninger og musikalske trends for et stort, entusiastisk publikum, som uproblematisk blander sig med over 1000 branchegæster. Godt 300 internationale gæster fra medier, festivaler, pladeselskaber m.v. gæster årligt SPOT.

TEKO, Herning / VIA University College
TEKO er Skandinaviens største design-­‐ og businessskole inden for mode-­‐ og livsstilsbranchen. Over 1100 unge er i gang med erhvervs-­‐ eller videregående uddannelser inden for områderne beklædning, tekstiler, møbler og boliginteriør – og rettet mod mode-­‐ og livstilsbranchen inden for områderne indkøb, design (både beklædning og møbler), kommunikation og detail. Skolen har igennem årtier uddannet den arbejdskraft, som internationalt arbejdende virksomheder har behov for. TEKO har som ambition at bidrage til og stimulere mode-­‐ og livsstilsbranchens fortsatte vækst og positive udvikling. Et stort netværk af designskoler og andre internationale samarbejdspartnere er med til at sikre dette, sammen med stor vilje til at søge nye veje: Ud over ovenstående samarbejde ses det bl.a. via TEKOs arbejde med lignende udviklingsprocesser mellem film og mode samt mellem kunstnere og butikker.

DANISH+, Aarhus
Biennalen DANISH+ trækker i lige årstal internationale teaterrepræsentanter fra festivaler, teatre og kulturhuse til Aarhus for at præsentere det ypperste af dansk børne-­‐ og ungdomsteater. Kvalitet – både for voksne og børn/unge – er det altafgørende nøgleord for udvælgelsen af produktionerne, som alle præsenteres i nye engelske versioner, så de tilrejsende teaterfolk kan sikres størst muligt udbytte.
Dansk børne-­‐ og ungdomsteater er bredt anerkendt internationalt for sin opfindsomhed og for sin kunstneriske kompromisløshed, ligesom det på flere fronter inddrager publikum og skaber samspil mellem scenen og tilhørerne.
Med etableringen af THE SPOT CULTURE WEEK påtænker DANISH+ at kunne lave en mindre :D + i 2013 og igen en stor i 2014. Den mindre i 2013 skulle strække sig over en til to dage og præsentere omkring 7-10 forestillinger, alt efter hvor mange nye og kvalitetsmæssigt gode produktioner, der findes frem til.

The Animation Workshop, Viborg / VIA University College
The Animation Workshop er Danmarks førende institution på animationsområdet. Her udklækkes årligt 40-­‐50 professionsbachelorer i karakteranimation og CG art til bl.a. film-­‐, computerspils-­‐ og reklamebranchen. Andre aktiviteter tæller The Animation Hub, der beskæftiger sig med erhvervsudvikling via animation; Center for Animationspædagogik, som arbejder for at integrere animation i folkeskolen; Open Workshop, hvor talenter arbejder som artists-­‐in-­‐residence; og Arsenalet, en samling små og mellemstore animationsvirksomheder. Dertil kommer tegneskolen The Drawing Academy, Viborg Animationsfestival og den tre-­‐årige hf-­‐uddannelse Visuel Hf. The Animation Workshop er en uafhængig afdeling under VIA University College og har et stort netværk af internationale studier, kunstnere og uddannelsesinstitutioner.

Filmby Aarhus, Aarhus
Filmby Aarhus er centrum for film-­‐ og medieproduktion i Jylland. Målet er at sætte yderligere skub i udviklingen af fremtidens mediearbejdspladser samt byens og regionens kulturelle og erhvervsmæssige styrker gennem film-­‐ og medieproduktioner.
Filmby Aarhus er dermed spydspidsen i Aarhus Kommunes satsning på film-­‐ og medieområdet. Byens gamle kraftværk rummer 60 medievirksomheder og over 400 arbejdspladser, to professionelle filmstudier og en række medieprojekter og medieorganisationer i en velkørende erhvervspark. Virksomhederne i Filmby Aarhus laver alle former for medieprodukter: Spillefilm, dokumentarfilm, reklamefilm, billeder, tekster, web-­‐ og multimedieprodukter og meget mere.
Der er en række regionale, nationale og internationale projekter tilknyttet Filmbyen, og bl.a. Shareplay ligger i naturlig forlængelse af Filmbyens sekretariat.
Målet er at styrke produktionen af kunstnerisk interessante film, TV-­‐serier og lignende, samt at facilitere multimediesatsningerne i region Midt og Nord, så der skabes udvikling i det regionale produktionsmiljø. Den Vestdanske Filmpulje støtter produktioner, der tiltrækker investeringer udefra, tiltrækker, fastholder, udvikler talenter og skaber arbejdspladser i de vestdanske regioner.

Shareplay, Region Midtjylland og Region Nordjylland
Shareplay hjælper indholdsproducenter og kreative virksomheder med at arbejde på tværs af medier og brancher for at skabe innovationsbaseret vækst. Apps, computerspil, tv, film og animationer kan give nye oplevelser og involvere brugerne, hvis indholdet planlægges, afstemmes og koordineres til forskellige platforme og situationer. Shareplay er igangsat af Region Nordjylland og Region Midtjylland for at skabe vækst i de to regioner gennem innovative udviklingsaktiviteter og samarbejder.