NorthSide Festival støtter SPOT Festival
SPOT Festivalen udvider sit partnerskab med NorthSide og modtager et økonomisk bidrag på en kvart million kroner
I efteråret 2011 indgik festivalerne SPOT og NorthSide et billetsamarbejde, der gav mulighed for at komme med til begge festivaler med rabat. Nu udvides samarbejdet til at inkludere et økonomisk bidrag fra NorthSide på en kvart million, der skal hjælpe med til at sikre, at SPOT også fremover kan arbejde med udviklingen af dansk musik.
- Vi er meget glade for dette tilskud, der konkret støtter op om vores arbejde – og det er vel også er et eksemplarisk billede på, at i vores branche kan de store nogle gange hjælpe de mindre, udtaler Gunnar K. Madsen, leder af SPOT.
SPOT har gennem en årrække opbygget en unik platform for danske musikere på tværs af alle rytmiske genrer og stilarter, og det er et arbejde, man hos NorthSide har nydt godt af siden premieren i 2010. Navne som Nephew, Kashmir, Tina Dickow, Turboweekend, Oh Land og When Saints Go Machine har alle spillet på SPOT på et tidligt tidspunkt i deres karriere, og den type karriereudvikling er essentiel for den danske musikscene.
- Hos NorthSide er bæredygtighed en af vores kerneværdier, og skal vi blive ved med at kunne sætte danske navne på programmet, er det vigtigt, at der bliver lavet udviklingsarbejde med dansk musik. SPOT har formået at skabe en stærk platform, hvor dansk musik bliver præsenteret i et internationalt forum, hvilket gør dem til en særdeles vigtig brik på musikscenen. Vi synes, SPOT udfører et uundværligt stykke arbejde både for den spirende undergrund og de mere etablerede navne, der gerne vil ud med deres musik i udlandet, og det vil vi gerne bakke om omkring. Vi er stolte over at holde til i samme by som SPOT, og derfor har vi i år valgt at målrette en vigtig del af vores marketingsindsats mod SPOT, hvor vi både kan være med til at gøre en forskel og samtidig komme i kontakt med et meget musikinteresseret publikum, udtaler John Fogde, talsmand for NorthSide Festival.
Umiddelbart mener Gunnar K. Madsen ikke, at der findes et fortilfælde, hvor to festivaler på denne måde er gået ind i et samarbejde uden at der samtidig var krav om indflydelse på enten program eller markedsføring – hvilket der ikke har været fra Northside Festivals side.
- Det er spændende, udfordrende og nytænkende, at NorthSide Festival på denne måde støtter op om SPOT, der primært arbejder med talentudvikling, et område, der ofte har vanskeligt ved at opnå opbakning fra kommercielle interessenter. Det er bestemt heller ikke dårligt for os, at NorthSide Festivals bidrag kommer efter et år, hvor vi – i lighed med mange danske festivaler - fik nogle økonomiske skrammer på grund af det dårlige vejr, udtaler Gunnar K. Madsen, leder af SPOT.
SPOT Festival afvikles i Musikhuset Aarhus, VoxHall, Atlas og det nye område ved Godsbanen i Aarhus i dagene 4.-5. maj, mens NorthSide Festival afvikles i Ådalen ved Aarhus i dagene 15.-17. juni.