Naked – a singer and a piano : Spot Festival, Musikhuset Aarhus, Lille Sal [4/6]
Fire solister fra vidt forskellige genrer præsenterede hver fire sange fra bagkataloget – men i en helt ny indpakning – eller rettere ganske nøgne
Sten Kloppenborg, GAFFA
Den svenske pianist Gustaf Ljunggren styrede løjerne rent kunstnerisk, og akkompagnerede fredag aften Ane Trolle, Johan Olsen (Magtens Korridorer), Silas Bjerregaard (Turboweekend) og Clara Sofie på flygel. Konceptet var en stor succes på sidste års Spot Festival, og der var også i år stor trængsel foran den lille sal i Musikhuset. Faktisk så stor trængsel at jeg første nåede indenfor i salen midt i Ane Trolles sidste nummer. Jeg måtte blot konstatere at hun fik en flot applaus for sin optræden.
Markant sangstemme
Efter Trolles introduktion fortsatte Silas Bjerregaard med “Trouble Is”, der er en sikker træffer til enhver koncert med Turboweekend. Den fungerede fint i denne nøgne udgave, og det blev tydeligt hvor meget af bandets lyd og særkende der egentlig stammer fra Bjerregaards stemme. Der er ikke mange mandlige danske sangere der synger bedre og mere markant end Silas Bjerregaard i øjeblikket, og det var en fornøjelse at høre den yderst koncentrerede sanger kaste sig ud i det aktuelle radiohit “On My Side”.
Følsom dansk pop
Clara Sofie er nok mest kendt for nummeret “Når Tiden Går Baglæns” som hun sammen med Rune RK har gjort til et pænt radiohit. Den høje sangerinde entrerede scenen i flagrende hvide gevandter og sang tre andre sange med meget personlige tekster, der i nogle passager nærmest virker intimiderende på mig. Det virker simpelthen stærkere når sangeren krænger sjælen ud på modersmålet. Dette forstærkedes i dette tilfælde af den “nøgne” instrumentering der efterlod Clara Sofies stemme, fraseringer og ord meget tydeligt. Jeg er ikke helt afklaret med om jeg kunne lide det – men det gjorde indtryk.
Mere end en brøleabe
Johan Olsen var sidste mand på scenen, og han synes det var “nederen”, at han skulle på efter alle de gode sangere. Han formåede som den eneste af de fire sangere at bløde den lidt højtidelige stemning op med ægte afslappet nærvær og ved at introducere numrene med en lille historie. Jeg synes, at han ligesom kollegaerne i Magtens Korridorer efterhånden har leveret mange beviser på at de er mere end “Hestevise” og “træpersienner”, og i selskab med Gustav Ljunggrens flygel fik han på sin egen charmerende facon råbt sig igennem “Ring Af Ild” og “Tæppet” fra bandets repertoire. Han sluttede af med en flot version af “Walk Away Renee”, som Rickie Lee Jones gjorde kendt på Olsens ungdomsværelse.
Alt i alt en firestjernet oplevelse at opleve disse fire nøgne sangere i Musikhuset. Du har chancen igen lørdag klokken 21.15