CopCol – live reworked by T. Finland & Mikkel Meyer: Spot Festival, VoxHall, Aarhus [4/6]
Lidt for meget fire-til-gulvet og for få skæve indfald gjorde, at koncerten, som slet ikke var en dårlig musikalsk oplevelse, ikke for alvor bidrog med noget nyt og derfor heller ikke for alvor blev interessant.
Nicholai Friis Pedersen, GAFFA
ColCop, som står for Copenhagen Collaboration, er et musikerkollektiv, bestående af grupperne/solisterne Alcoholic Faith Mission, Before the Show,Cody, From Sarah, Hellraiserten, Monkey Cup Dress, You.You.You., The Ondt and the Gracehoper, Sleep Party People & Stærosaurus
De har en ideologi, der tager udgangspunkt i bare at hygge sig med at spille og se bort fra musikbranchens strukturer og systemer.
I andledning af SPOT har kollektivet lavet et helt nyt og unikt livekoncept, som i korte træk går ud på, at artisterne skiftevis – men med featurings på tværs – fremfører deres numre. Før lyden når ud til publikum skal den dog først igennem de elektroniske musikere T. Finland & Mikkel Meyers ret omfattende setup af elektronisk udstyr. Bands og solister står under koncerten med høretelefoner, så de kan høre, hvad de spiller, men ikke det, som når ud til publikums ører.
De prominente navne, der deltager i eventkoncerten, til rods, var VoxHall langt fra fyldt under koncerten. Der var dog en god stemming, og de mange, mere eller mindre vellykkede eksperimenter blev generelt godt modtaget.
Overvejende vellydende elektronificering
Alt i alt var den lyd, der kom ud til publikum en vellydene elektronificering af kunstnernes materiale. Noget virker bedre end andet, men fra en publikumssynsvinkel var resultatet nogle ret vellydende udgaver af originalnumrene.
Udover at tilsætte beats (ofte bare fire-til-gulvet) ‘tweeke’ og manipulere lydene, køre diverse effekter over vokal- og instrumentsporene, blev der ikke pillet væsentligt ved numrene. Jeg kunne godt have savnet, at der var mod til noget mere. Der blev ikke rigtigt rørt ved sangenes struktur eller på andre måder rigtigt rokket ved den sangskrivning, der ligger til grund for materialet.
Under Sleep Party People’s optræden var der vist problemer med mikrofonen, men hans stenede univers fik tilsat en meget sjov ekstradimension, da det blev tilsat et fire-til-gulvet-beat!
Der var også steder, hvor det hele fremstod lidt tamt og rodet. Eksempelvis i nogle af overgangene mellem kunstnerne. Andre gange blev der lavet fine musikalske overgange, hvor helheden ikke blev brudt af, at nye folk kom ind og pådrog sig instrumenter.
Ikke for alvor interessant
Koncerten løftede sig aldrig over at være en interessant, vellydende (til tider meget) og hyggelig oplevelse, hvor de ofte smilende kunstnernes entusiasme til projektet skinnende tydeligt igennem. Lidt for meget fire-til-gulvet og for få skæve indfald, der ændrede alt for meget i orginalnumrene gjorde, at koncerten, som slet ikke var en dårlig musikalsk oplevelse, ikke for alvor bidrog med noget nyt og derfor heller ikke for alvor blev interessant.