Altmodisch: Spot Festival, Katapult, Aarhus [4/6]
Knasende lydeffekter og en tysk inspirationskilde dannede lørdag eftermiddag ramme om indie-elektronika-bandet med de mange instrumenter
Sara Solhøj, GAFFA
Med et nyt album lige på trapperne kommer udtagelsen til årets Spot Festival meget belejligt for det danske indie-elektronika-band ved navn Altmodisch – som de i øvrigt selv udtaler med en tyskklingende accent.
Bandet er da også dybt inspireret af den tyske indie-elektronika-scene, og knasende elektro-lydeffekter fyldte derfor meget i musikken, da de lørdag hen mod aften indtog Katapult-scenen.
Selve starten af koncerten var både alternativ og underholdende, da forsangeren lagde ud med at blotte sit tynde korpus for derefter at levere rytmeboks direkte fra maveskindet. Og det var noget, der fik smilet frem hos publikum.
Generelt var der under hele koncerten mange smil, også på scenen, hvor der ikke var nogen tvivl om, at koncerten blev nydt til fulde. Desværre fik publikum ikke alt opmærksomheden, da der lidt for ofte blev studeret hænder bag samtlige instrumenter.
Der var da også mange instrumenter at holde styr på, og flere af dem kunne ved første øjekast virke en anelse malplaceret genren taget i betragtning. Blandt andet en harmonika, en trompet og en cello kom i brug, men alle på en måde, som unægtelig passede godt ind i sammenhængen. Cellisten var headhuntet til lejligheden, hvilket absolut ikke ville være en dårlig idé at gentage på et senere tidspunkt.
Samtlige numre var præget af en tynd, lys vokal, der ikke altid var lige ren. Allerbedst gjorde vokalisten sig på de høje toner, hvor lyden var helt fin og skrøbelig. Til tider blev skrøbeligheden dog ødelagt af alt for mange instrumenter, der ville være midtpunkt på én gang. Der kunne derfor med fordel have været lidt mere luft i musikken, så lydene ikke behøvede at kvæle hinanden.
Alt i alt var det en fornøjelse at opleve Altmodisch, der med lidt med liveerfaring kan komme til at gøre det rigtigt godt på den danske indie-elektronika-scene.